Meer dan gewoon hoofdpijn

Hoofdpijn, veel mensen hebben er weleens last van. Vaak zeggen mensen dat ze een beetje last hebben van migraine. Maar hoe weet je nu eigenlijk of je migraine of gewoon hoofdpijn hebt?

Wat is migraine?

Bij migraine vernauwen de bloedvaten tijdelijk spontaan in de hersenen, waardoor aanvallen ontstaan, die ervoor zorgen dat de bloedvaten weer verwijden en dat leidt vaak tot stevige, kloppende hoofdpijn.

Verschil met “gewone” hoofdpijn

Als je ooit last hebt gehad van migraine, weet je dat het meer is dan gewoon een stevige hoofdpijn. De bonzende en kloppende pijn voel je gedurende een lange aaneengesloten periode. De pijn gaat maar niet weg.

Meestal voel je de hoofdpijn aan één kant van je hoofd, lijkt het of het uit je nek komt en zijn de spieren onder aan je hoofd erg gespannen. De migrainepijn komt niet altijd aan dezelfde kant voor.

De pijn is slechts één van de vervelende symptomen van migraine. Misselijkheid, gevoeligheid voor licht en geluid en een verstoord gezichtsvermogen kunnen andere symptomen zijn.

Migraine kan normaal functioneren moeilijk maken. Naar een gesprek luisteren of ergens over nadenken kan al teveel zijn. Veel mensen met migraine zouden tijdens een migraineaanval het liefst in een donkere kamer op bed liggen.

Mogelijke oorzaken van migraine

Het is voor mensen met migraine lastig te achterhalen hoe een migraineaanval ontstaat. Toch zijn er wel een aantal oorzaken te noemen die een aanval kunnen triggeren.

Familieaandoening

Heeft u iemand in de familie met migraine, dan is er een grote kans dat u de aandoening ook krijgt. Dat komt doordat afwijkingen in de brein die tot migraine leiden erfelijk zijn. Ongeveer 70% tot 80% van de mensen met migraine heeft één of meerdere personen in de familie die met deze aandoening kampen.

Oorzaken migraine

De oorzaken die vaak genoemd worden zijn:

  • Vermoeidheid, stress, teleurstelling, overwerken
  • Weersveranderingen, vooral luchtdrukverschillen
  • Lawaai
  • Fel licht
  • Alcohol, zoetigheid, kaas, citrusvruchten
  • Te veel of te weinig slaap
  • Het overslaan van een maaltijd of later eten
  • Te veel pijnstillers of overdosering
  • Menstruatie
  • Anticonceptie

Vier fasen

Kenmerkend voor een migraineaanval is de zware hoofdpijn. De aanval zelf kan elke keer anders zijn, met verschillende symptomen, zoals overgevoeligheid voor licht en geluid.

Wetenschappers constateren grofweg vier fasen bij een migraineaanval:

1. De waarschuwingsfase

De eerste symptomen kun je uren en soms zelfs dagen voor een aanval waarnemen. Je bent prikkelbaar, moe of terneergeslagen of je voelt je juist heel energiek.

2. De aurafase

Ongeveer 25% van de mensen die last hebben van migraine, hebben auraverschijnselen. Sterretjes, vlekken, lichtflitsen of kleurrijke zigzaggende lijnen verschijnen voor de ogen en kunnen het gezichtsvermogen verstoren.

3. De hoofdpijnfase

De meest vervelende fase van een migraineaanval kan van 4 tot 72 uur duren. De hoofdpijn komt vaak aan één kant van het hoofd voor, meestal bij het voorhoofd of de slaap.

4. De herstelfase

Als de hoofdpijn afneemt, begint de herstelfase. Ook wel de ‘migraine-kater’ genoemd. Het kan één tot twee dagen duren voordat je volledig hersteld bent.

Gelukkig heeft niet iedereen last van alle fasen tijdens een aanval.

Leven met migraine

Migraine kan een behoorlijke impact op je leven hebben. Toch bestaat er rondom migraine een hoop onduidelijkheid. Ook voor mensen die er last van hebben. Over hoe het ontstaat of over hoe je het kunt voorkomen. En kan je migraine überhaupt voorkomen?

Wat kun je er zelf aan doen

Migraine kun je niet voorkomen, maar je kunt je leven er wel op aanpassen. Bewust en gezond leven en vooral stress vermijden. Stress is één van de belangrijkste triggers van migraine. Hoe minder stress u heeft, hoe kleiner de kans dat u een migraineaanval krijgt. Regelmatig sporten of een mindfulness- of yogacursus volgen vermindert stress en verhoogt de aanmaak van stoffen die de migrainepijn kunnen reduceren.

Dagelijkse gewoonten

Ook regelmaat in je leven toepassen doet wonderen voor het verminderen van migraineaanvallen. Elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en opstaan, op vaste tijden eten, gezond eten en minstens 1,5 liter water per dag drinken. Ook alcohol kan één van de oorzaken zijn van migraineaanvallen, Vermijd ook light dranken, die kunnen het risico op een aanval verhogen. En stoppen met roken kan eveneens een aanrader zijn!

Meer grip op migraine

Mensen met migraine weten wat voor impact migraine kan hebben op het dagelijks leven. Is er een manier om meer grip te krijgen op deze vervelende situatie? Last van stevig kloppende pijn en misselijkheid kunnen een aantal symptomen zijn. Tijdens een migraineaanval kun je letterlijk even van de wereld zijn. Het enige wat je waarschijnlijk wilt is je opsluiten in een donkere kamer en het stilletjes ondergaan. Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer grip krijgt op de situatie? Kan dit überhaupt?

Migrainedagboek

Om meer grip op migraine te krijgen, kan het bijhouden van een dagboek helpen. Een dagboek geeft meer en beter inzicht in het verloop van een aanval, in de symptomen en hoe u die kunt gaan herkennen. Iedereen ervaart een migraineaanval anders en het is zelfs zo dat een migraineaanval kan verschillen van de vorige. Een dagboek kan helpen om te bepalen wat u kunt doen om het leven met migraine dragelijker te maken.

Supplementen

Bepaalde supplementen kunnen de kans op een migraine aanval verminderen.

Wij staan voor u klaar

U begrijpt dat er tal van lichamelijke klachten zijn waar we u graag vanaf willen helpen om zodoende een betere manier van leven mogelijk te maken. Nu is het vanzelfsprekend niet haalbaar om alle ziektes en aandoeningen op onze website te omschrijven. Welke klacht of ziekte u ook heeft, schroom niet om ons te bellen voor een vrijblijvende intake. Vervolgens gaan wij samen met u op zoek naar de juiste informatie en behandeling. Op deze website staan een aantal onderwerpen die wij graag onder de aandacht brengen. Bezoek daarom regelmatig even onze site voor actuele informatie.

Ja, ik wil meer weten