Koemelkallergie

Koemelkallergie is een voedselallergie die relatief veel voorkomt bij zuigelingen en kinderen. Naar schatting heeft 2 tot 3 procent van hen te kampen met klachten die bij koemelkallergie horen, zoals huidklachten, maag- en darmklachten en luchtwegklachten. Het immuunsysteem van deze kinderen reageert op specifieke eiwitten in koemelk. Alle andere melksoorten zouden deze specifieke eiwitten niet of minder hebben. Lactose-intolerantie Sojamelk en rijstmelk worden daarnaast geadviseerd als alternatief voor dierlijke melksoorten bij lactose-intolerantie. Lactose-intolerantie komt voor bij mensen die melksuiker (lactose) niet of moeilijk kunnen verteren doordat zij een gebrek hebben aan het enzym lactase, dat een rol speelt bij de vertering van lactose.

In grote delen van de wereld hebben mensen een gebrek aan lactose, vandaar dat daar weinig dierlijke melk wordt gedronken. In Nederland komt dat gebrek minder voor. Mensen die lactose-intolerantie hebben, verdragen geen dierlijke melksoorten zoals koemelk, schapenmelk en geitenmelk. Voor hen is rijstemeel, havermelk, melk van amandelen, cocosnootmelk en eventueel sojamelk een prima alternatief. Wanneer er een soja- intolerantie aanwezig is of de bovengenoemde producten dan dien men dit ook te vermijden.

Havermelk

Havermelk is gemaakt van geweekte havervlokken. Door een duidelijke haversmaak past het goed bij een granenontbijt, voor andere toepassingen is het minder lekker. Voordeel van havermelk is het lage cholesterolgehalte en het hoge vezelgehalte waardoor het drinken ervan kan helpen bij stoelgangproblemen. Ook deze melk is geschikt voor veganisten en lactosevrij. In vergelijking met andere soorten melk bevat haver weinig vitamines. Ook havermelk is gemakkelijk thuis te maken.

Kokosmelk

Per 100 ml bevat kokosmelk 2 gram proteïne, 2,81 gram koolhydraten, 13,6 gram vezels en 21,3 gram vet. Wat opvalt is het hoge vetgehalte, dit is dan ook het grootste nadeel. De melk wordt gemaakt door het vruchtvlees van de kokosmelk met water te mixen en uit te knijpen en wordt vooral gebruikt bij de bereiding van voeding en alcoholische dranken. Door het hoge eiwit- en vetgehalte is deze melk meer geschikt voor mensen die een koolhydraatarm dieet volgen.

Rijstmelk

Rijstmelk bevat meer koolhydraten dan koemelk en minder cholesterol, calcium en eiwit. Het wordt gemaakt door bruine rijst te koken in een ruime hoeveelheid water. Daarna wordt het gepureerd en gezeefd. Het is veel zoeter dan andere melk en bevat 0,1 gram proteïne, 9,4 koolhydraten, 0,1 gram voedingsvezel en 1 gram vet per 100 ml.

Sojamelk

Sojamelk is de meest bekende melkvervanger en gemaakt van geweekte sojabonen. Voordeel van deze melk is dat hij qua voedingswaarde redelijk in de buurt komt van koemelk. Het bevat weliswaar weinig calcium en vitamine B maar bevat geen cholesterol en weinig verzadigde vetten. De melk is geschikt voor veganisten en mensen met een lactose intolerantie. In de supermarkt of natuurwinkel is bovendien veel sojamelk te verkrijgen met toegevoegde vitaminen en mineralen. Men kan het beste kiezen voor biologische sojamelk, welke niet op basis van genetisch gemanipuleerde sojabonen is gemaakt. Per 100 ml bevat sojamelk 3,8 gram proteïne, 1 gram koolhydraten, 0,4 gram vezels en 2,2 gram vet.

Calciumrijk!

Calcium is en blijft een belangrijke bouwsteen van ons lichaam, en het is absoluut nodig dat je voldoende calcium tot je neemt. Die calcium hoeft alleen niet of niet altijd van koemelk te komen. Naast plantaardige, met calcium verrijkte melkvervangers zoals sojamelk of rijstmelk, zijn er nog heel wat andere producten die goede bronnen van calcium (en nog heel wat meer) zijn, zonder het nadelige van melk. Hier zijn er een paar:

  • Broccoli

    De kracht van broccoli voor sterke botten ligt niet zozeer in het calciumgehalte, dat eerder matig is. Nee, broccoli is een winnaar door haar gehalte aan vitamine K, de voedingsstof die onder meer instaat voor het vastzetten van calcium in de botten. 80 gram broccoli bevat 140 procent van de dagelijkse behoefte aan vitamine K. Daarom kan je broccoli het best combineren met andere calciumbronnen, zodat een synergetisch effect ontstaat. Broccoli is bijvoorbeeld erg lekker met sesamzaadjes. Of een tofu-groentenstoofschotel met gestoomde broccoli erbij is een ander voorbeeld. Of voeg gestoomde broccoliroosjes toe aan slaatjes – de mogelijkheden zijn eindeloos. Uiteraard is broccoli ook noemenswaardig voor het hoge gehalte aan vitamine C. Samen met vitamine K en de stof sulfurofaan krijg je een zeer krachtige anti-kanker werking.

  • Pak choi

    Als we het over calcium hebben, dan hebben we het automatisch over groene planten. Pak choi staat hierbij dan ook glansrijk aan de top, met 30 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveeldheid in 340 gram (gestoomd). Naast calcium zijn er natuurlijk andere voedingsstoffen die evenzeer belangrijk zijn voor de vorming van gezonde botten zoals bètacaroteen, vitamine C en vitamine K. Wederom is pak choi hiervoor een uitgelezen bron. Deze smaakvolle groente, voornamelijk bekend van de Chinese keuken, leent zich zeer goed voor gebruik in oosters geïnspireerde recepten. Gestoomd met een beetje sesamolie, in roerbakschotels gecombineerd met gemarineerde tofu, maar verrassend genoeg ook lekker en waardevol in een groene smoothie. Voor een snelle, gezonde en lekkere snack : blend 1/2 geschilde citroen of het sap van 1 citroen, 1/2 banaan, 1 kop ananas, 1 kop diepgevroren pak choi (zachter van smaak) met 1 à 2 koppen water. (Pak choi of paksoi valt niet te verwarren met “Chinese kool”).

  • Rucola

    Rucola of raketsla is een frisse, kruidige smaakmaker in slaatjes of tussen broodjes, lekker in stamppot of aardappelsalade en perfect geschikt om een heerlijke pesto te maken. Vooral vitamine A, C, K en foliumzuur scoren zeer hoog in deze plant, maar daarnaast vind je er natuurlijk ook calcium én magnesium in terug. Een luttele 50 g geeft toch al gauw 10 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor calcium, een niet te verwaarlozen hoeveelheid (dat is twee maal zoveel als in dezelfde hoeveelheid melk). Soms spreekt men van de nitraten, die minder gezond zouden zijn bij hogere consumptie, maar gezien de rijkelijke vitamine C waarden in rucola stelt dit in dit geval geen probleem.
  • Tofu

    Tofu is een plantaardig product dat gemaakt wordt door sojamelk te dikken met een stremmingsmiddel. Het is een gezonde, eiwitrijke vleesvervanger die een aanzienlijke hoeveelheid calcium, B-vitamines en ijzer bevat. Honderd gram tofu bevat evenveel eiwitten als twee eieren, en 30 procent van de dagelijkse behoefte aan calcium en ijzer. Als algemene stelregel kan aangenomen worden dat hoe vaster de tofu, hoe hoger de voedingswaarde is. De neutrale smaak maakt tofu geschikt om te gebruiken in zowel hartige als zoete bereidingen. Zo kan je tofu bakken in wat olie en sojasaus of tamari, een zeer smaakvolle bereiding. Een lichte variant, zijden tofu, is zeer lekker in zoete bereiding zoals fruitsmoothies of nagerechten. In uw geval dient u de sojaproducten achterwege te laten.

  • Sesamzaadjes

    Sesamzaadjes zijn lekker en knapperig met een uitgesproken notensmaak. Wat vooral naar voren komt is hun rijke gehalte aan zowel calcium als magnesium. Vier eetlepels bevatten 30 procent van een dagelijkse behoefte. Beide voedingsstoffen zijn in een bijna ideale verhouding te vinden in sesamzaad, wat niet onbelangrijk is voor de preventie van osteoporose, hartziektes en zelfs kanker. Sesam kan je gebruiken als smaakmaker bij slaatjes of gestoomde groenten. Sprenkel bijvoorbeeld geroosterde en gemalen zaadjes samen met wat citroensap op licht gestoomde broccoli. Je kan sesamzaadjes ook toevoegen aan zelfgebakken brood. En sesampasta of tahin(i) is een heerlijk broodbeleg of een onderdeel van een goede vinaigrette.

Wij staan voor u klaar

U begrijpt dat er tal van lichamelijke klachten zijn waar we u graag vanaf willen helpen om zodoende een betere manier van leven mogelijk te maken. Nu is het vanzelfsprekend niet haalbaar om alle ziektes en aandoeningen op onze website te omschrijven. Welke klacht of ziekte u ook heeft, schroom niet om ons te bellen voor een vrijblijvende intake. Vervolgens gaan wij samen met u op zoek naar de juiste informatie en behandeling. Op deze website staan een aantal onderwerpen die wij graag onder de aandacht brengen. Bezoek daarom regelmatig even onze site voor actuele informatie.

Ja, ik wil meer weten